4. Azoto šaltinis (nitratai)

Apžvalga

Maistiniai nitratai (NO3- -) yra populiarus papildas, kuris buvo dažniausiai tiriamas dėl galimos naudos ilgalaikiui submaksimaliam fiziniam krūviui, bei didelio intensyvumo intervalinėms treniruotėms. 

Mechanizmas

Papildas padidina azoto oksido (NO) biologinį prieinamumą per NO3 jono – nitrito -- NO kelią ir  vaidina svarbų vaidmenį skeleto raumenų funkcijos moduliavime.

Nitratai pagerina sportinį pasirodymą per II tipo raumenų skaidulų funkcijos pagererinimą; sumažėjusias ATP sąnaudas raumenų jėgai išgauti; didesnį mitochondrijų kvėpavimo efektyvumą; padidėjį kraujo pritekėjimą į raumenis; ir sumažėjusį kraujo tėkmės/ VO2 heterogeniškumą.

Naudojimo protokolas

Daug nitratų turintys maisto produktai yra lapinės žalios ir šakniavaisinės daržovės, įskaitant špinatus, gražgarstes, salierus ir burokėlius.

Greitas veiksmingumas paprastai pasireiškia per 2–3 valandas po NO3  5–9 mmol (310–560 mg) vienakartinės dozės.

Ilgalaikis NO3 vartojimas (> 3 dienos) taip pat gali būti naudingas pasirodymo rezulatyvumui, todėl gali būti tinkama strategija aukštos meistriškumo sportininkams, kuriems našumo padidėjimą dėl azoto papildų gali būti sunkiau pasiekti.

Poveikis veiklos rezultatams

Papildų vartojimas  4 %–25 % prailgina pratimų atlikimo trukmę iki išsekimo ir 1 %–3 % pagerina sporto rūšiai specifinių „time-trail“  pasirodymus, kurie trunka mažiau nei 40 min..

Papildai gerindami II tipo raumenų skaidulų funkciją, dėl to 3 %–5 % pagerina didelio intensyvumo, pertrūkių (intermituojančius), komandinio sporto pratimų, trunkančių 12–40 min, rezultatus.

Įrodymai yra dviprasmiški kalbant apie bet kokias užduotis, trunkančias <12 min.

Tolesni svarstymai ir galimas šalutinis poveikis

Turimi duomenys rodo, kad yra nedaug šalutinių poveikių arba nitratų papildų apribojimų.

Gali būti, kad kai kuriems sportininkams nitratai gali sukelti virškinamojo trakto sutrikimų, todėl jie turėtų būti kruopščiai išbandomi treniruotėse.

Panašu, kad nitratai turi viršutinę vartojimo, kuomet gaunama nauda iš papildo, ribą (t. y. jie nesukelia didesnės naudos, kuomet suvartojama 16,8 mmol (1 041 mg) lyginant su mažesniu- 8,4 mmol (521 mg) kiekiu).

Mažiau poveikio stebima aukšto meistriškumo sportininkams.